Spiermassa en slaap

Veel slapen en rusten om de spieren te laten groeien

Het lichaam heeft slaap nodig om te herstellen maar ook om te groeien. De slaap is de periode waarin het lichaam zich herstelt van de dagelijkse inspaningen. In de slaapperiode kan het lichaam rusten. De spieren groeien niet tijdens de training maar in de periode van rust. Groeihormoon wordt bijvoorbeeld vooral ’s nachts aangemaakt tijdens de slaap. Het is daarom belangrijk voor het lichaam dat het kan rusten. Dit is niet alleen fysiek nodig maar ook mentaal. Iedereen die slecht heeft geslapen weet dat de concentratie erdoor achteruit gaat en dat je minder scherp en actief bent. De kracht is ook minder als er slecht geslapen is.

Metabolisme

Goed slapen zorgt voor een sneller metabolisme dan wanneer er slecht wordt geslapen. Iemand die slecht slaapt voor een lange periode merkt dat het metabolisme langzamer gaat werken. Minder slaap heeft een nadelig effect op het metabolisme. Langer opbijven zodat je lichaam meer verbruikt is geen goed idee. Met name als je spiermassa op wilt bouwen is het belangrijk dat je iedere nacht voldoende slaap krijgt. Tijdens het afvallen met krachttraining is het overigens net zo belangrijk. Bijvoorbeeld; als je een nacht doorhaalt zonder slaap dan verbruik je meer dan wanneer je slaapt. De periode daarna gaat je lichaam echter langzamer werken waardoor je metabolisme sterk daalt.

Hoeveel slaap?

Het wordt aangeraden om minimaal acht uur per dag te slapen. Dit is voor een gemiddeld persoon voldoende tijd voor het lichaam om te rusten. Als je te weinig slaapt dan neemt het aantal groeihormonen af. Deze hormonen zijn belangrijk in het verbranden van vet, het aankomen in spiermassa en het omzetten van de vetten naar energie. De hormonen spelen ook een grote rol in hoe je je voelt en hoe fit je bent. Hoe fitter je bent en hoe meer energie je hebt hoe meer je vervolgens uit de training kunt halen.

Volg ons op facebook!