De decline bench press

decline-bench-press

Introductie decline bench press

De eerste borstoefening die je opnoemt als je aan borst trainen denkt is waarschijnlijk de traditionele bench press. De normale bench press is dan ook een van de populairste borst oefeningen die gedaan wordt. Misschien is het zedecline-bench-presslfs wel de populairste fitness oefening in de sportschool. Dat een oefening populair is betekend natuurlijk niet gelijk dat het de meest effectieve is. De decline bench press is een borst oefening die bij velen niet bekend is. Als je de decline bench press nog nooit gedaan let dan goed op, want je kan er een hoop profijt van hebben!

Waarom decline oefeningen?

Goede vraag.  Veel bodybuilding coaches en fitness experts raden de decline bench press aan als je de borst ontwikkeling wilt stimuleren. Ze raden vooral de decline bench press aan omdat deze oefening zich meer focussed op de borstspieren dan de andere bench press oefeningen. Bij de traditionele bench press komt er bij de beweging veel kracht van de triceps, schouders en latissimus dorsi. Dat geldt ook voor de incline oefeningen. 

Minder stress schouders

Een ander belangrijk verschil tussen de decline bench press en de incline of flat bench press is dat bij de decline veel minder stress op de schouders komt. Veel bekende bodybuilders zoals Dorian Yates en Jay Cutler hebben de normale bench press dan ook ingeruild voor de decline bench press vanwege schouderproblemen.

De uitvoering van de decline bench press

Bekijk dit filmpje voor de uitvoering van de decline bench press. Zorg er ook altijd voor dat je een spotter ( trainingsmaatje ) hebt bij de decline bench press. De spotter kan je helpen als het niet meer gaat of je tips geven over je techniek. 

 

Volg ons op facebook!