12 pushup variaties

Pushup

Pushup variaties

Het mooie aan de pushup is dat je deze oefening overal en altijd kan doen. De pushup is een effectieve oefening waarbij je je triceps, borst en buikspieren gebruikt. De pushup kan na een tijdje alleen wel saai worden omdat het constant dezelfde beweging is. Daarom is het leuk om eens wat lastigere variaties van de pushup uit te proberen. Deze variaties zullen je motiveren en verschillende spiergroepen aanspreken.

1. Wide grip pushup

Focus: Borst

Deze pushup begin je als een normale pushup, maar met de handen iets wijder. Zet je handen iets voorbij je schouders, dit zorgt ervoor dat je borst het meeste werk doet en de schouders en triceps ontzien worden.

2. Narrow grip pushup

Focus: Triceps

Ook deze pushup begin je zoals de conventionele pushup, maar dan met de handen dicht bij elkaar. 

3. T-pushup

Focus: Het hele lichaam

4. Single-leg pushup

Focus: Bovenlichaam en core

Normale pushups met een been in de lucht. Verwissel het been wat je omhoog houdt per set.

5. Elevated pushup

Focus: Bovenlichaam en core

Doe een normale pushup met je voeten om een verhoogd platform zoals een doos of stoel. Hoe hoger het platform is hoe meer schouders, borst en core je aanpakt.

6. Single-arm medicin ball pushup

Focus: Armen, pecs en schouders

7. Atomic pushup

Focus: borst en core

Dit is een geweldige cardio oefening en een aanslag op de borst en core.

8. One-arm pushup

Focus: armen en borst

Dit is een pushup waarbij je doe voeten iets wijder hebt dan normaal. Doe vervolgens een pushup met een arm. Dit is erg lastig en zeker niet te doen voor beginners!

9. Klap pushup

Focus: borst

10. 1.5 pushup

Focus: borst

De halve pushup. Bij deze pushup ga je eerst helemaal naar beneden en vervolgens maar voor  de helft omhoog. Hierdoor staat er meer en langer spanning op je borst en verzuren de spieren sneller!

11. Eccentric pushups

Doe een normale pushup maar ga heel langzaam naar beneden. Je doet er ongeveer 4 tot 5 seconden over om naar beneden te gaan en gaat gewoon normaal weer naarboven.

12. Spiderman pushups

Focus: core

Doe een normale pushup maar breng je knie naar je elleboog bij elke herhalingen. Net als spiderman die een muur op klimt :).

Volg ons op facebook!