Home

Welkom op borstspierentrainen.nl

Op deze website vind u allerlei informatie over het trainen van de borst. Je vind hier de  beste borst oefeningen, veelgemaakte fouten tijdens het trainen van de borst, de borst anatomie, de beste manier om de borst te trainen en meer.

Waar bestaat de borstspier uit?

De borstspieren, ookwel de pectoralis spieren genoemd zitten vast aan de buitenkant van de bovenarm, het sleutelbeen, het borstbeen en aan een pees van de rechter buikspier. De borstspier bestaan uit 2 delen :

 De borstspier is dus eigenlijk in 2 delen verdeeld. Vaak zie je dat bodybuilders en mensen die aan krachttraining doen onderscheid maken in het onderste, middelste en bovenste deel van de borstspieren. Dit onderscheid is vooral terug te vinden in de borst oefeningen die ze doen.

Borst anatomie

De incline oefeningen zijn dan voor de ‘bovenkant’ van de borstspier, de normale ( flat ) oefeningen voor de gehele borstspier en de decline oefeningen voor de ‘onderkant’ van de borstspieren.

Een slecht voedingsschema of dieet

Veel sporter vergeten vaak hoe belangrijk een goed voedingsschema of dieet is. Ook de borstspieren hebben een toevoer nodig van belangrijke nutriënten. Vooral eiwit is belangrijk bij spieropbouw en spierherstel. Als je niet genoeg eiwit binnenkrijgt kunnen je spieren zich niet optimaal herstellen en opbouwen. Zonde dus. Gezond en voldoende eten is dus belangrijk, maar dit betekent niet dat je je helemaal vol moet proppen. Want je lichaam heeft maar een bepaalt aantal calorieën nodig. En als lichaam meer binnenkrijgt dan het nodig hebt worden de overtollige calorieën opgeslagen als reserves in de vorm van vet. Bereken dus je basisbehoefte en eet gezond. Ik maak zelf vaak gebruik van koolhydraatarme recepten. Deze recepten zijn koolhydraatarm en meestal eiwitrijk. Goed voor de spieren dus.  

Veel gemaakte fouten tijdens borstspieren trainen

Voor veel mensen zijn er weinig spiergroepen belangrijker dan de borst. Doordat het voor hun een belangrijke spiergroep is denken ze dat ze het meer , harder en sneller aan moeten pakken dan de andere spiergroepen. Dit is een veelgemaakte fout, vooral onder beginners. Het langdurig overtrainen  van een spiergroep kan uiteindelijk leiden tot een averechts effect. Ook vergeten beginners vaak het belang van een goed voedingsschema. Veel sporters zijn positief over het eiwitdieet. Bij het volgen van dit dieet weet je zeker dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. 

Er moet altijd een balans zijn in je workout. Als je borst misschien achter loopt en echt een zwakte is vergeleken met de rest van je lichaam kan je het meer prioriteit geven. Vergelijk eens hoeveel borst oefeningen je doet vergeleken met de rest van je oefeningen. Veel mensen doen hetzelfde aantal oefeningen voor hun borst als dat ze voor hun rug doen. Dat is een scheve verhouding aangezien de borst een relatief kleine spiergroep is.

Zorg er dus voor dat je niet bizar veel oefeningen voor de borst doet en houdt een gezonde balans. Op die manier zorg je ervoor dat de borst niet ‘overtrained’ raakt.

Weinig variatie borstspieren trainen

Vaak zit de traditionele flat bench press in het fitness schema van veel sportschoolgangers. Naast de flat bench press zie je ook vaak de flat dumbbell bench press, dumbbell flyes, close grip bench press en meer flat bench oefeningen. De incline oefeningen worden vaak vergeten en zijn belangrijk voor de upper chest. Probeer dus eens borst oefeningen als de incline bench press, incline dumbbell bench, incline flyes toe te voegen aan je fitness schema. Naast de incline oefeningen zijn de decline borst oefeningen ook erg goed om te doen. Een gevarieerde borst workout ziet er als volgt uit: